Tankar & Funderingar

När ni rider ut, rider ni dressyr ute då eller låter ni bara hästen va och bara ''följer med''?

Så gjorde jag för bara några månadersen, alltså bara följde med och krävde inget av han. Insåg sen att ska man kunna rida dressyr i paddock måste man kunna rida dressyr ute, skulle aldrig gå annars. Det blir helt andra muskler i hals och rygg om man inte kräver nått av dom. 

Om hästen te.x får gå med huvudet högt, svankig rygg så sliter de extremt mycket på dom. Dels så får dom en underhals och när dom väl har fått den underhalsen är dom jätte jobbiga att få ner sen, sen mår dom helt enkelt bättre om dom får gå och arbeta!


Underhals

Har hört många teorier om det här, och alla får ha sina egna. Typ att '' det är ju synd om hästen att få gå så när dom rids ut, då ska dom ju få gå 'fritt' '' 
Och ''det är ju inte naturligt för dom, dom är inte bygda för att gå som en ostbåge''

Tuss hade världens underhals förut för bara 6 månadersen, men nu är den nästan helt borta och vad mycket roligare de är att rida när dom inte drar upp huvudet och sticker iväg. Utan man är ett team och arbetar tillsammans och inte var för sig.


Lite underhals

Men allt får ta sin egen tid, annars går det aldrig! Det har jag och Tuss gjort och nu är det som att trycka på en knapp så går allt som på räls :)

Ja, alla får ha sina egna teorier men detta är min och så får jag tro. PunkT


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0